DAG LOGG
Dag 1 26.05.14
Avreise kl 1830 fra Surka. Ikke lange
etappen, bare til Hønsøkilen for å tilbringe natten der og være klar til en
tidlig start neste dag. Nydelig sommer vær, kanskje 25C. Ingen vind for
seiling. Værmeldingen for neste dag var frisk vind fra nordøst.
Dag 2 27.05.14
Tidlig avreise fra Hønsøkilen, ca
0730. Værmeldingen slo til med frisk vind fra nord øst. Vurderte å ta et
rev i storseilet, men lot storseilet være og brukte bare forseilet. Det viste
seg å være en riktig vurdering. En meget bra seillas, den vanlige leia ut
Sandøysund. Videre på nordsiden av Svenner. Etter hvert ble kursen lagt på
utsiden av Jomfruland og senere rett mot Grimstad.
Ganske sterk medstrøm ga hastighet
mellom 8 og 9 kn over lange strekk. Innseilingen nord fra inn til Grimstad er
litt kronglete, valgte derfor å gå langt sør for å komme i le og få rullet inn
seilet.
Ikke problem med å finne plass i havna
i Grimstad. Veldig lunt, ble her en ekstra dag da vinden fortsatte fra nord øst
14-15 m/s.
Dag 3 28.05.14
Landligge i Grimstad. Fikk ordnet med
plugg for 12 volt lader til den nye VHFen.
Meget god service fra HI FI butikken.
Ringte og fant leverandør, kjørte meg også 5-6 km til denne leverandøren og
plukket meg opp på returen etter å ha vært et ærend i området. Skrev et innlegg
i lokal avisen, men vet ikke om det kom inn.?
Dag 4 29.05.14
Fra Grimstad 0830 til Flekkerøya
Åshavn (gamle dampskips kaien) Anita (datter) med familie bor her. Fikk
hjelp av Anita til fortøying. Deretter ganske direkte til Kristiansand med bil
for å hente Xin som kom med tog fra Tønsberg.
Dag 5 30.05.14
Landligge på Flekkerøya med tur til
Kristiansand. Jostein kjører og vi besøker Anita på jobben.
En avslappingsdag. Tanken på at Xin
kan være med å seile til Mandal og så ta bussen tilbake til Kristiansand er
nærliggende. Det passer bra med busstider. Vi bestemmer oss for å dra neste
morgen. Grunnet mastehøyde må vi gå utenfor Skjernøya.
Dag 6 31.05.14
Avgang fra Felkkerøya 0845 til Mandal 1330. Litt vind så vi kunne seile gjennom Ny-Hellesund. Fin seilvind utover mot sydspissen på Skjernøya. Deretter litt slampete før vi runder nordover mot Mandal. I Mandal blir vi mottatt av skipperen på Ingrid. Vi pusset båt ved siden av hverandre i Surka i vår. Han er på vei til Bergen for å legge båten der. Planen var at det skulle reise til Bergen og seile sydover i Hardanger og Ryfylke når ferien startet. Fantastisk sommervær i Mandal, litt vandring i byen, ellers bare avslapping.
Dag 7 01,06.14
Fra Mandal kl 1100 etter at Xin gikk
på bussen til Kristiansand. Fin seilvind ut mot Lista. Senere lite vind og noe
stampesjø. Hadde storseilet oppe, noe som førte til at to av maste vognene røk.
Fortsatte forbi Lindesnes og videre mot Lista. Vurderte Farsund, men været var fint så neste mål var Flekkefjord. Det viste seg å være langt inn til Flekkefjord, men fikk fin plass inne i kanalen. En engelskmann som gikk tur på brygga tilbød seg å lage nye vogner for meg. Men måtte da bli en dag lenger. Han var verktøymaker og ville lage de i bronse. Det ble en midlertidig fix istedet. Fikk boret et 3 mm hull og ved bruk av et 3mm sterkt tau (150kg bruddstyrke)
Dag 8 02.07.14
Gikk en tur i Flekkefjord. Mange gamle
trehus i sentrum. Smale gater. Er det brann sikret monn tro?
Fylte ca 11 liter diesel fra medbrakt
plastkanne.
Flekkefjord ligger langt inne i
fjorden. Hadde nok ikke gått dit om det hadde vært gode alternativer.
Mye fiskeoppdrett i dette området på
øst og nord siden av Hitra.
Lite vind, men 1-2 nm utfra land var
det en god medstøm som ga 7-8 kn over lange strekk. Vurderte Egersund, men
broen på 23 m er på grensen av hva som går ift mastehøyde. Dessuten var det
også en del omvei. Valget falt på Sirevåg. En stor fiske og industrihavn.
Ankom 1630, i et fantastisk vær og
inne i havnen var det blikk stille. Fant enkelt plass ved ei brgge bygget for
store båter. Senere kom det en seilbåt til. Det var Annbjørg og Georg fra Stord
som var på tur til Gøta Kanal. Det ble en øl hos de senere på kvelden. De hadde
en Mody seilbåt fra 1996 og hadde seilt mye. Kanariøyene også!!
Snitt fart 6,1
Tur timer: 6-27
Etterfylte litt olje på motor og litt
kjølevæske
Dag 9: 03.06.14
Fra Sirevåg kl 700 målet er
Skudeneshavn syd på Karmøy. Lite vind 3-4 s/m fra syd-sydvest, motor nesten
hele veien. Strømmen var variabel litt med og litt mot. Etterhvert kursen rett
mot Skudenes. Sol og fint slik det har vært på hele turne så langt. Ankom ca kl
1500. Lite båter i gjestehavna. Handlet litt mat på CooP. Fine smale gater med
trehus, men også litt mindre pen bebyggelse.
Dag 10: 04.06.14
Fra Skudeneshavn 0830. Lite vind det
meste av dagen, kun over Sletta var det brukbart. Målet var Bekkjarvik og ankom
der 2130. Etter å ha gått på utsiden av Stord og innsiden av Bømlo. Mye 20
meters begrensninger med kabelspenn og broer i dette område. Gikk Nyleia.
Var innom Haugesund og fylte diesel på
veien.
Bekkjarvik var en fantastisk havn med
alle fasiliteter. Handlet litt. Vinmonopol var der også. Dusj fasilitetene
var de beste jeg har opplevd i en båthavn. Prisen var heller ikke verst 200kr
/natt og 10kr for dusj!!
Dag 11: 05.06.14
Sen start fra Bekkjarvik ca 1300.
Skulle til Snekkevik på Sotra for å besøke Stephen. Måtte gå tilbake i leia for
å unngå kabelstrekk på under 20 meter. Fikk etter vært litt vind og seilte opp
mot sørenden av Sotra. En Ubåt i overlate stilling var ganske tett innpå. Mye
strøm innover mot Vatlestrømmen. Mange gedigne nybygg fra Liaskjer og nordover.
Motstrømmen var ganske kraftig, 2kn.
Ankomme Snekkevik og brygga til
Stephen kl 1800.
hadde en fin kveld med Oddrun,Stephen
og sønnen. Stephen var the Chef, utmerket mat og en fantastisk utsikt mot leia
fra spisebordet.
Dag 12: 06.06.14
Bare en kort forflytting i dag fra
Snekkevik og sydover igjen til Hjellestad og Kvitturspollen. Bergen Seilforrening sin havn, ble møtt av Ørjan og fikk fortøyed på utsiden av FREIDIG.
Fikke et topp tilbud om å låne bilen
til Britt og Ørjan.
En tur til Mary og deretter hente Xin
på flyplassen kl 2000.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar