lørdag 7. juni 2014

DAG LOGG

DAG LOGG

Dag 1 26.05.14
Avreise kl 1830 fra Surka. Ikke lange etappen, bare til Hønsøkilen for å tilbringe natten der og være klar til en tidlig start neste dag. Nydelig sommer vær, kanskje 25C. Ingen vind for seiling. Værmeldingen for neste dag var frisk vind fra nordøst.

Dag 2 27.05.14
Tidlig avreise fra Hønsøkilen, ca 0730. Værmeldingen slo til med frisk vind fra nord øst. Vurderte å ta et rev i storseilet, men lot storseilet være og brukte bare forseilet. Det viste seg å være en riktig vurdering. En meget bra seillas, den vanlige leia ut Sandøysund. Videre på nordsiden av Svenner. Etter hvert ble kursen lagt på utsiden av Jomfruland og senere rett mot Grimstad. 

Ganske sterk medstrøm ga hastighet mellom 8 og 9 kn over lange strekk. Innseilingen nord fra inn til Grimstad er litt kronglete, valgte derfor å gå langt sør for å komme i le og få rullet inn seilet.
Ikke problem med å finne plass i havna i Grimstad. Veldig lunt, ble her en ekstra dag da vinden fortsatte fra nord øst 14-15 m/s.


Dag 3 28.05.14
Landligge i Grimstad. Fikk ordnet med plugg for 12 volt lader til den nye VHFen.
Meget god service fra HI FI butikken. Ringte og fant leverandør, kjørte meg også 5-6 km til denne leverandøren og plukket meg opp på returen etter å ha vært et ærend i området. Skrev et innlegg i lokal avisen, men vet ikke om det kom inn.?

Dag 4 29.05.14
Fra Grimstad 0830 til Flekkerøya  Åshavn (gamle dampskips kaien) Anita (datter) med familie bor her. Fikk hjelp av Anita til fortøying. Deretter ganske direkte til Kristiansand med bil for å hente Xin som kom med tog fra Tønsberg.


Dag 5 30.05.14
Landligge på Flekkerøya med tur til Kristiansand. Jostein kjører og vi besøker Anita på jobben. 
En avslappingsdag. Tanken på at Xin kan være med å seile til Mandal og så ta bussen tilbake til Kristiansand er nærliggende. Det passer bra med busstider. Vi bestemmer oss for å dra neste morgen. Grunnet mastehøyde må vi gå utenfor Skjernøya.

Dag 6 31.05.14

Avgang fra Felkkerøya 0845 til Mandal 1330. Litt vind så vi kunne seile gjennom Ny-Hellesund. Fin seilvind utover mot sydspissen på Skjernøya. Deretter litt slampete før vi runder nordover mot Mandal. I Mandal blir vi mottatt av skipperen på Ingrid. Vi pusset båt ved siden av hverandre i Surka i vår. Han er på vei til Bergen for å legge båten der. Planen var at det skulle reise til Bergen og seile sydover i Hardanger og Ryfylke når ferien startet. Fantastisk sommervær i Mandal, litt vandring i byen, ellers bare avslapping.


Dag 7 01,06.14
Fra Mandal kl 1100 etter at Xin gikk på bussen til Kristiansand. Fin seilvind ut mot Lista. Senere lite vind og noe stampesjø. Hadde storseilet oppe, noe som førte til at to av maste vognene røk.

Fortsatte forbi Lindesnes og videre mot Lista. Vurderte Farsund, men været var fint så neste mål var Flekkefjord. Det viste seg å være langt inn til Flekkefjord, men fikk fin plass inne i kanalen. En engelskmann som gikk tur på brygga tilbød seg å lage nye vogner for meg. Men måtte da bli en dag lenger. Han var verktøymaker  og ville lage de i bronse. Det ble en midlertidig fix istedet. Fikk boret et 3 mm hull og ved bruk av et 3mm sterkt tau (150kg bruddstyrke) 


Dag 8 02.07.14
Gikk en tur i Flekkefjord. Mange gamle trehus i sentrum. Smale gater. Er det brann sikret monn tro?
Fylte ca 11 liter diesel fra medbrakt plastkanne.

Flekkefjord ligger langt inne i fjorden. Hadde nok ikke gått dit om det hadde vært gode alternativer.
Mye fiskeoppdrett i dette området på øst og nord siden av Hitra.

Lite vind, men 1-2 nm utfra land var det en god medstøm som ga 7-8 kn over lange strekk. Vurderte Egersund, men broen på 23 m er på grensen av hva som går ift mastehøyde. Dessuten var det også en del omvei. Valget falt på Sirevåg. En stor fiske og industrihavn.

Ankom 1630, i et fantastisk vær og inne i havnen var det blikk stille. Fant enkelt plass ved ei brgge bygget for store båter. Senere kom det en seilbåt til. Det var Annbjørg og Georg fra Stord som var på tur til Gøta Kanal. Det ble en øl hos de senere på kvelden. De hadde en Mody seilbåt fra 1996 og hadde seilt mye. Kanariøyene også!!
Snitt fart 6,1
Tur timer: 6-27
Etterfylte litt olje på motor og litt kjølevæske



Dag 9: 03.06.14
Fra Sirevåg kl 700 målet er Skudeneshavn syd på Karmøy. Lite vind 3-4 s/m fra syd-sydvest, motor nesten hele veien. Strømmen var variabel litt med og litt mot. Etterhvert kursen rett mot Skudenes. Sol og fint slik det har vært på hele turne så langt. Ankom ca kl 1500. Lite båter i gjestehavna. Handlet litt mat på CooP. Fine smale gater med trehus, men også litt mindre pen bebyggelse.

Dag 10: 04.06.14
Fra Skudeneshavn 0830. Lite vind det meste av dagen, kun over Sletta var det brukbart. Målet var Bekkjarvik og ankom der 2130. Etter å ha gått på utsiden av Stord og innsiden av Bømlo. Mye 20 meters begrensninger med kabelspenn og broer i dette område. Gikk Nyleia.

Var innom Haugesund og fylte diesel på veien.
Bekkjarvik var en fantastisk havn med alle fasiliteter. Handlet litt. Vinmonopol var der også. Dusj fasilitetene var de beste jeg har opplevd i en båthavn. Prisen var heller ikke verst 200kr /natt og 10kr for dusj!!

Dag 11: 05.06.14
Sen start fra Bekkjarvik ca 1300. Skulle til Snekkevik på Sotra for å besøke Stephen. Måtte gå tilbake i leia for å unngå kabelstrekk på under 20 meter. Fikk etter vært litt vind og seilte opp mot sørenden av Sotra. En Ubåt i overlate stilling var ganske tett innpå. Mye strøm innover mot Vatlestrømmen. Mange gedigne nybygg fra Liaskjer og nordover. Motstrømmen var ganske kraftig, 2kn.

Ankomme Snekkevik og brygga til Stephen kl 1800.
hadde en fin kveld med Oddrun,Stephen og sønnen. Stephen var the Chef, utmerket mat og en fantastisk utsikt mot leia fra spisebordet.

Dag 12: 06.06.14
Bare en kort forflytting i dag fra Snekkevik og sydover igjen til Hjellestad og Kvitturspollen. Bergen Seilforrening sin havn, ble møtt av Ørjan og fikk fortøyed på utsiden av FREIDIG.
Fikke et topp tilbud om å låne bilen til Britt og Ørjan.
En tur til Mary og deretter hente Xin på flyplassen kl 2000.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar