torsdag 14. august 2014

Drifts Logg og noen tall om utseilt distanse og diesel forbruk

Det kan være på sin plass å oppsummere litt erfaringer, noen tall fra ut seilt distanse og forbruks loggen.

Ser at det fortsatt er en del som er innom bloggen,. Det er tett på 1300 oppslag pr idag 14.8.

Båten har en Yanmar 55 hk motor. Diesel tanken er på 100 liter. Det var derfor nødvendig å ha med ekstra diesel i plastkanner. Jeg hadde 4 slike ekstra kanner hver på 20 liter, noe som ga ekstra sikkerhet. Det kunne være ganske langt mellom diesel fyllingmuligheter. Ved hjelp av en Biltema hevert var det problemfritt å fylle fra plastkanne uten å søle. Liker ikke å komme under 30 liter diesel på tanken.

På forhånd hadde jeg erfart at diesel forbruket var ca 2 liter pr time ved 2000 -2200 omdr. Dette gir en fart på ca 5,5 kn. Toppfart er mellom 7,5 og 8 kn ved 3500 omdr. Forbruket ved dette turtallet er ikke kjent, vil anta at det er mellom 4 og 5 liter/time.

Olje nivået på motor ble sjekket daglig. Forbruket var ubetydelig. Total etterfylling var på ca 0,5 liter.

Det var ingen problemer med motor eller seildrev underveis.

Webasto varmeren var ute to ganger for overhaling. Har blitt ekspert på dette, gjør jobben på drøye 2 timer :-).  Den har en tendens til å kokse i brennkammeret. Årsaken kan være at det er en meget liten luft lekkasje på sugesiden som ikke har vært mulig å tette. Det kan være i selve pumpa? Nå var jo været slik at det ikke var behov for bruk av varmer, unntaket var de første 3 ukene. Etter siste rengjøring ble ikke varmeren benyttet.

Opplevde noen ganger at autopiloten kuttet ut. Fant at årsaken var lav spenning fra forbrukbatteriene. Batteriene var nye i vår og etter en diskusjon med leverandør ble det klart at de trengte høyere ladespenning enn det de gamle åpne blybatteriene skulle ha. Landstrøm laderen har har mulighet for å øke ladespenning til 14,7. Batteriene er av typen  VFM 95751 Fritidsbatteri på 100ah. Tre for forbruk og et for start. En begrensning på høyden i batterikassen gjorde at dette batteriet ble valgt. Så langt jeg vet så er batteriet basert på calsium teknologi, noe som krever den høye ladespenningen. Har etter hjemkomst testet jeg batteriene ved å fjærene belastning og etter 48 timer viser de 12,8 volt. Ifølge leverandør er de da full-ladet. Siden batteriene er lukket, kan ikke syrevekten måles. Batteriene er vedlikeholdsfrie.

Med den varmen som var på det meste av turen så trakk kjøleskapet mer enn normalt, noe som også kunne være årsak til lav spenning og påfølgende autopilot kutt.

Utseilt distanse:
Simrad loggen viste en total distanse på 2416 nm
LOG i B&C plotteren viste  2226 nm over grunn DOG og 2356 nm gjennom vann.
Kan ikke forklare hvorfor det er forskjell på Simrad og B&G gjennom vann måling.
Forskjellen mellom B&G over grunn og gjennom vann er forskjell i strøm. Til tider kunne strømmen være ganske sterk. Noen steder så mye som 2kn. (... og nesten alltid i mot :-))
På det meste kunne forskjell på flo og fjære være mer enn 2,5 meter. Fallende sjø ga strøm mot sør.
B&G plotteren har en god Flo/Fjære funksjon.

Turen varte i 70 dager. Snitt distanse pr dag blir da (basert på Gjennom vann fra B&G) 33,6 nm/dag.

Lengste dagsetappe var på 78 nm fra LilleBergen til Florø og tok 11 timer i strålende vær!

Den mest slitsomme etappen var fra Silda til Ålesund (over Statt), 60 nm på 11 timer uten autopilot og med noe vind og nedbør
.
Lengste etappe uten bruk av motor fra Tjøme til Grimstad 66.7 nm på ca 10 timer. Benyttet kun forseilet, vind aktenfra, til tider 12 -14ms

Dager med landligger av forskjellige årsaker ca 10. Noe som gir en snitt utseilt distanse pr seildag på 39,2nm

Motor driftstimer:
327 timer
Når vinden var slik at ikke brukbar fart ble oppnådd ble både motor og seil benytte. Grensen var på ca 4kn. Kombinasjonen motor og seil  er ganske effektiv. Kanskje ikke mer enn 1500 omdr på motor ga ønsket effekt.

Diesel forbruk:
Totalt forbruk ble på 623 liter
Det gir et snitt 0.27 l/ nm
Diesel pr. time på motor ca 1.9 liter

Seiling uten motor:
En mulig betraktning kan være å beregne totale timer ved ved å ta utseilt distanse og så anta at snitt fart er 5,3 kn. I så fall vil sum timer i fart være 2356: 5,3 = 444,5 timer. Motor driftstid er 327 timer. Altså vil timer med kun seil være 444,5 - 327 = 117,5 timer (ca 26%)

Bruk av havner:
Skulle uthavn benyttes så var det på svai med anker. Den store forskjellen på flo og fjære umuliggjorde den normale uthavn fortøying vi benytter, nemlig langs etter fjellet. Det var hele tiden godt på havneplasser. Selv ved 20-21 tiden var det greit å finne plass. Dette er svært så forskjellig fra det som oppleves på Østlandet og svenskekysten. Prisen i havnene varierte mye fra 70 kr/natt til 300. Mange steder var det gode service fasiliteter som dusj, vaskemaskin og tørketrommel mot ekstra betaling.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar